Gemeentebestuur weigert bevlagging.

Op 29 juni 2016, over deze onderwerpen: Gemeenteraad, Vlaamse Feestdag

Het is een traditie dat naast de verplichte bevlagging, een gemeente ook zelf accenten kan leggen. Zo wappert één keer per jaar de regenboogvlag op het gemeentehuis of wordt op 21 juli in elk dorp in de dorpskern de Belgische vlag gehesen.
Tot op vandaag werd nog nooit de vlag van de Vlaamse Gemeenschap gehesen in in de diverse Zwalmse dorpskernen. Het zou nochtans een kleintje zijn om al einde juni de masten te plaatsen (dus buiten de verlof periode) om op 1 juli (in functie van de 11 daagse) een vlag van de Vlaamse Gemeenschap te hijsen. In aanloop naar 21 juli kan die dan vervangen worden vervangen door de Belgische vlag. Hiermee is de werklast ook beperkt.

Dit voorstel van de N-VA fractie werd door de meerderheid weg gestemd met de zwakke verdediging dat er nu al her en der vlaggen worden uitgehangen. Opvallend was dat de bevoegde schepen niet op de hoogte was van waar er masten worden geplaatst en waar er nationale vlaggen worden gehesen in zijn eigen gemeente!

Hoe waardevol vond je dit artikel?