2016, drie jaar achteruit kijken en vooral vooruit blikken.

Op 9 februari 2016, over deze onderwerpen: Erfgoed, Gemeentebestuur, Kerken, polyvalent centrum

De N-VA afdeling Zwalm heeft een infografiek opgesteld die mooi het gevoerde beleid samenvat. Deze infografiek zal worden verspreid via onze vernieuwde website , facebook, Twitter en ons Huis-aan-huis-blad.

Het gemeenterapport van 'Het Nieuwsblad' toont aan dat de Zwalmenaar dit beleid afkeurt. Je kan moeilijk zeggen dat de burgemeester en haar ploeg een goede score halen, ze bengelen aan de staart van de Vlaamse Ardennen. De trotse Zwalmenaars smaken dit megalomaan beleid niet. Dit blijkt uit de slechte punten voor het financieel bestuur. De inwoners beseffen maar al te goed dat de torenhoge rekening van het politiepaleis en het exuberant polyvalent centrum nog op hen zal afkomen. Daarom verkoopt het gemeentebestuur inderhaast al het patrimonium in haar bezit. De kosten van het polyvalent centrum zijn nu al beraamd op drie miljoen euro en er is nog geen steen gelegd. Iedereen weet dat dit zal stijgen.

Copyright, Het Nieuwsblad.

Met de N-VA ploeg voeren we een constructieve oppositie. We durven het te zeggen wanneer het goed gaat, zoals bij de integratie van OCMW en gemeente of bij het stabiel houden van de belastingen. Maar tegelijk is er geen visie op ons gemeentelijk patrimonium. Men wil de kerkhoven ruimen en de toekomst van de kerken blijft een groot vraagteken. Wij willen dat mensen gedoopt, gehuwd en begraven kunnen worden in hun eigen parochiekerk, zoals in het dekenaat Oudenaarde en Brakel. Wij willen ook dat de kerken een nevenbestemmingen krijgen voor gebruik door de lokale verenigingen. Op die manier is er ook geen nood aan een peperduur polyvalent centrum.

Maar het gemeentebestuur wilde een politiepaleis en wil een nieuw polyvalent centrum. Bovenop de hoge kostprijs is het onbegrijpelijk dat het polyvalent centrum zal liggen in overstromingsgebied en dat de bibliotheek wordt ondergebracht in de kelder. Het is trouwens opvallend dat de Zwalmenaar zeer tevreden is over de huidige bibliotheek, dus waarom moet er dan een nieuw gebouw komen. Men verkoopt aan de lopende band het gemeentelijk patrimonium. Dit wil zeggen snel cashen om een nieuwe betonblok te zetten, daar bovenop is er het verlies van de huurinkomsten. Verhuur mag dan wel niet de kerntaak van de gemeente zijn, dit wil niet zeggen dat je alles moet uitgeven. Waarom kunnen we de belastingen er niet mee verlagen?

Ook op vlak van erfgoed laat het bestuur enorm veel steken vallen. De N-VA afdeling blijft er op hameren dat het essentieel is dat onze dorpen hun authentieke karakter bewaren. Het zijn de mooie dorpen die Zwalm een prachtige gemeente maken. Het bewaren van ons erfgoed is belangrijk voor de inkomsten uit toerisme en de leefbaarheid van onze dorpen. Het dorpsplein van Rozebeke, het zicht van Roborst, Dikkele (en open ruimte ter hoogte van Beerlegem), dorp van Paulatem, de pastorie van Munkzwalm staan onder druk. N-VA zal alsnog vanuit de oppositie redden wat er te redden valt. Erfgoed moet bewaard worden. Vanzelfsprekend zonder dat het een bokrijk wordt. Het bewijs hier van is de constructieve tussenkomst van N-VA Zwalm die er voor gezorgd heeft dat tijdelijk de kasseiweg in Roborst geasfalteerd mocht worden in functie van veiligheid en Ronde Van Vlaanderen. Na de honderste RVV worden originele kasseien terug geplaatst.

Er is een toenemende arrogantie bij het bestuur. Men luistert niet naar de Zwalmenaren.  In het eerste jaar van het beleid had men nog oor naar de positieve voorstellen van de oppositie. Dit is nu niet meer aan de orde. De N-VA afdeling slaagde er wel in om een privacy-ambtenaar te laten aanstellen. Een 11 juliviering werd afgeketst en nog veel erger: ons voorstel om een sterretjesweide (een begraafplaats voor doodgeboren kindjes) aan te leggen, werd echter afgewezen. De gemeenteraden gaan vaak door onder chaotische omstandigheden en men probeert de oppositie buiten spel te zetten.

Onze lokale afdeling is ondertussen zichtbaar verankerd in Zwalm en onze activiteiten kunnen steeds op grote belangstelling rekenen. Het ledenaantal zit in de lift, ondanks het feit dat we afscheid moesten nemen van Antoine Hoste, Robert Bradt en Hubert Reynaert. Elk jaar ontvangt elk gezin in Zwalm vier maal ons Huis-aan-huis-blad. Het eerste blad voor 2016 is al klaar en onlants werd ook de website vernieuwd.

Hoe waardevol vond je dit artikel?