Het verraad van CD&V+

Op 25 november 2016, over deze onderwerpen: Erfgoed, Kerken

Het verraad van CD&V+

Wist u dat onze gemeente Zwalm samen met de gemeente Heers in Limburg, twee gemeentes zijn met een rijk kerkenpatrimonium? Minister-president Geert Bourgeois weet dat alvast en noemde deze gemeenten bij naam in zijn visietekst, waarin hij iedere gemeente opriep na te denken over de toekomst van ons kerken- patrimonium.

N-VA Zwalm was de eerste politieke formatie die in 2013 een volledig dossier met betrekking tot de kerken samenstelde. Dit staat nog steeds te lezen op onze website (zwalm.n-va.be/onderwerpen/kerken). Sindsdien zijn wij blijven pleiten voor een geleidelijke overgang, door volop te gaan voor nevenbestemmingen zodat mensen nog gedoopt, begraven en gehuwd konden worden in hun kerk. Tegelijk konden de kerken dan ruimte bieden voor verenigingen, concerten en tentoonstellingen. Een beetje zoals in Frankrijk, waar elk dorp nog zijn kerk heeft. Welnu, de Limburgse gemeente Heers is daar bijzonder goed in geslaagd! Dit in totale tegenstelling van wat er nu in Zwalm gebeurt. Op de meest recente gemeenteraad werd een bijzonder bedenkelijk kerkenbeleidsplan goedgekeurd door Open Vld en CD&V+. Van Open Vld Zwalm is bekend dat zij ons erfgoed niet erg genegen zijn. Dat hebben ze trouwens al bewezen in het dossier bescherming van het dorpsgezicht Rozebeke. Dat een partij als CD&V(+) zomaar meestapt in dit verhaal tart elke verbeelding. Waarvoor staat de ‘C’ van CD&V dan nog?

“N-VA Zwalm zal zich hier niet zomaar bij neerleggen. Wij zullen de nodige stappen ondernemen en al het mogelijke doen om deze hoogst ondoordachte beslissing on- gedaan te maken”, zegt voorzitter Freddy Huyghebaert. In dit speciale thema nummer zetten we voor u alles op een rijtje.

Hoe waardevol vond je dit artikel?